2013. szeptember 29., vasárnap

Az átkozott tervezett elavulás... avagy egy mosógép végnapjai?!

Adott egy 7 éves mosógép (Whirpool AWT2205), ami kb 2-3 hónappal ezelőtt egy vasárnap délután gondolt egyet és ledobta az ékszíjjat. Mikor máskor mint vasárnap délután...

Lekaptam hát az oldalát a gépnek, és mint egyszeri műszaki ember, gondoltam csak megnyúlt a szíj, és feszítek rajta egy kicsit és a móka mehet tovább. Persze ahogy azt Móricka elképzelte. Mivel ezeket a mai gépeket már nem úgy tervezték, hogy túl sokat lehetne rajta feszíteni. Túl sok alatt 2-3mm-t értek, mert ennél többet nem igen enged a mechanika. Féktisztítóval megtakarítottam szíjat és a tárcsákat is, majd amennyire csak lehet megfeszítettem a szíjat. Összeraktam és ment is szépen tovább a mosógép egészen néhány nappal ezelőttig. Amikor is megint ledobta a szíjat,és persze megint vasárnap. Már az első szétszerelés alkalmával megvettem a csere szíjat, mert gondoltam ez elegendő lesz a javításhoz.



A régi és az új szíjat összemérve valóban jelentős volt a különbség. Le is kaptam hát újra a gép oldalát, természetesen csak azután, hogy áramtalanítottam, és a vizet is elzártam. Újra megtakarítottam féktisztítóval a tárcsákat, és feltettem a szép új, feszes szíjat. Visszaszereltem a gép oldalát, és ezzel megoldottnak tekintettem a problémát. Ám sajnos a gép nem így gondolta, újra és újra ledobta a szíjat. Közelebbről megnézve a dolgot látszott, hogy a dob szíjtárcsája eléggé kóvályog, de nem nagyon tudtam mire vélni, illetve csere alkatrészem sem igen volt hozzá. Nem volt más hátra... kihívtam egy szerelőt. Titkon abban reménykedtem, hogy 5-10ezer forintból még rendbe lehet hozni. Kissé sokkolt, amikor a szerelő közölte, hogy 20 ezer lesz. Kifizettem a kiszállást, és megköszöntem a diagnózist, ami nem volt más minthogy a dobtengely van elvetemedve, illetve eltörve, repedve. Ennek köszönhetően kóvályog a dob szíjtárcsája.
Nem hagyott nyugodni a dolog. 20 ezret már csak azért sem akartam fizetni, mert semmi garancia rá, hogy miután ráköltök 20ezret nem adja meg magát valami más alkatrész ami teszem azt újabb 20 ezrembe kerül... és akkor már 40-nél járok... egy új gép meg 50 körül kezdődik. De ettől függetlenül már előrébb voltam. Mert tudtam milyen alkatrészt kell keresnem. DOBTENGELY... A szerelő elmondása alapján ez a tengely valamilyen ötvözetből van, ami a mosószer lúgossága, és a vízkő közös munkájának köszönhetően szépen lassan szétmállik.

A helyi alkatrész szaküzletben kb.6000 Ft lett volna, de csak rendelésre volt. Ha már rendelés, akkor inkább szétnézek a neten. Találtam is egy debreceni céget, ahol 3990 forintért volt is az adott típushoz tartozó dobtengely. Futárral együtt is csak 5000 Ft, ami mégse 20... meg is rendeltem, és másnap már a kezemben is volt az alkatrész szett. Ami tartalmazza a két tengelyt, a hozzá való kötőelemeket, és egy-egy szimeringet.

Lekaptam ház újra a gép oldalát, lassan már forma1-es szintidő alatt megy a dolog.
Ám most az eddigieknél tovább kellett haladni. Le kellett venni a dob szíjtárcsáját, majd az ún. üst oldalát.






Az üst oldalának leszedéséhez le kell húzni a sarukat a fűtőszálról. FIGYELEM A GÉPET ÁRAMTALANÍTANI KELL!!!

Ekkor már látható volt a bűnös... a dobtengely.

Ahogy azt a szerelő is mondta, teljesen szét volt rohadva. Valószínűleg az új, feszesebb szíj adta meg neki a kegyelemdöfést.

Ahhoz, hogy a dobot ki lehessen venni az üstből le kell szerelni a gép másik oldalát is, és a másik oldalon található csavart is ki kell csavarni a dobtengelyből. Ekkor lehet kiemelni a dobot az üstből. Meglepve konstatáltam, hogy szinte csak a dob nem látható részei vízkövesek. Nem mintha túl sok mosógépet láttam volna eddig így szétkapva, de azt hiszem bizton állíthatom, hogy kell a francnak a Calgon, ha 7 év használat után csak ennyire vízköves a gép belseje. Pedig heti 2-4 alkalommal volt használva. Ez az egész Calgon csak egy nagy parasztvakítás. Eleve az összes mosópor tartalmaz vízlágyítót.


Nincs más hátra, mint előre... le kell szedni a dobról a dobtengelyt, ami viszont rá van szegecselve. Ezt úgy tudtam legegyszerűbben megoldani, hogy kifúrtam a szegecseket. Miközben a tengelyeket szedtem le, gyakorlatilag szinte teljesen szét is estek. Ecettel megtakarítottam a dob ezen részét, illetve az üst belsejét is megtakarítottam. Az üst peremén egy gumigyűrű fut végig, ezt is kiszedtem, és megtakarítottam, majd szilikonzsírral alaposan bekentem, és így tettem vissza a helyére.




Az új dobtengelyhez rozsdamentes csavarokat illetve anyákat, és fogazott alátéteket adnak, ám a csavarok hosszabbak mint kellene, így azokat a visszaszerelés előtt amennyire csak lehet vissza kell csiszolni,különben bele fog érni az üst műanyag részébe. Roppant bosszantó erre akkor rájönni mikor az ember azt hiszi, hogy már a célegyenesben van.


A csavarokat érdemes csavarrögzítő lakkal bekenni. Illetve ne felejtsük el a dobtengelyre a hozzá kapott szimeringeket feltenni. Ezeket is érdemes szilikonzsírral bekenni.

Ha ez megvan, akkor már csak össze kell rakni.

Ma este megvolt a főpróba is. 3 adagot mostam ki vele, és köszöni jól működik. Hogy meddig az jó kérdés... de azt hiszem a következő hiba nem a dobtengely miatt lesz, vagy legalábbis biztos nem az elkövetkezendő 5-7 évben.

És mégse 20ezerbe került.

2 megjegyzés:

  1. Köszönöm, hasznos volt! Whirpool AWE 7100 ugyanez. Csavarok több, mint 1 mm-el hosszabbak a kelleténél, a tengely néhány tizeddel "vastagabb", de a tengelycsavarral helyére húzható. A legközelebbi leszedés csapágylehúzó nélkül nem fog menni...

    VálaszTörlés
  2. Érdekelne, hogy a csavarokat hogy lehet beletenni, mert én az dob belsejében nem látom a szegecsek végeit, illetve lyukakat sem.

    VálaszTörlés